Warunki wykonywania przewozów krajowych i międzynarodowych na rzecz Amica s.a./Amica Handel i Marketing sp. z o.o.

1. Niniejsze Warunki Wykonywania Przewozów Krajowych i Międzynarodowych na rzecz [Amica S.A./Amica Handel i Marketing Sp. z o.o.] (dalej jako „Zleceniodawca”) stanowią integralną część umów krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego, zawieranych przez Zleceniodawcę z przedsiębiorcami prowadzącymi działalność w zakresie krajowego i międzynarodowego transportu drogowego rzeczy (dalej jako „Przewoźnik”).
2. Przewoźnik oświadcza, iż jest przedsiębiorcą zarobkowo i profesjonalnie trudniącym się działalnością w zakresie transportu drogowego rzeczy, spełnia wszelkie wymogi przewidziane powszechnie obowiązującymi przepisami prawa dla wykonywania tej działalności.
3. W wykonaniu umowy przewozu zawartej na podstawie zlecenia złożonego przez Zleceniodawcę, Przewoźnik zobowiązuje się wykonać odpłatnie na rzecz Zleceniodawcy określony przewóz drogowy określonej przesyłki. Przewoźnik zobowiązuje się do wykonania przewozu zgodnie z treścią: umowy przewozu, obowiązujących przepisów prawa oraz z należytą starannością.
4. Do zawarcia umowy przewozu danej przesyłki na podstawie zlecenia złożonego przez Zleceniodawcę dochodzi w następujący sposób:

  1. W przypadku przesłania przez Zleceniodawcę do Przewoźnika za pośrednictwem poczty elektronicznej zlecenia obejmującego wszystkie istotne elementy umowy przewozu – do zawarcia umowy przewozu dochodzi z chwilą otrzymania przez Zleceniodawcę potwierdzenia przyjęcia zlecenia przez Przewoźnika, przesłanego za pośrednictwem poczty elektronicznej, wraz ze wskazaniem kierowcy i pojazdu dedykowanych do wykonania przewozu.
  2. W przypadku opublikowania przez Zleceniodawcę na platformie logistycznej TRANSPOREON zlecenia stanowiącego zapytanie ofertowe dostępne dla przewoźników korzystających z tej platformy logistycznej - do zawarcia umowy przewozu dochodzi z chwilą potwierdzenia przyjęcia przez Zleceniodawcę na platformie logistycznej TRANSPOREON oferty Przewoźnika obejmującej wszystkie istotne elementy umowy przewozu wraz ze wskazaniem kierowcy i pojazdu dedykowanych do wykonania przewozu.

5. Do podstawowych obowiązków Przewoźnika związanych z wykonywaniem przewozów należy w szczególności:

  1. wybór i zapewnienie pojazdu odpowiedniego do wykonania danego przewozu oraz do rodzaju przesyłki, spełniającego wymogi przewidziane umową oraz obowiązującymi przepisami prawa, a także zapewnienie na koszt własny pojazdu zastępczego w przypadku awarii pojazdu wykonującego przewóz,
  2. wybór i zapewnienie kierowcy odpowiedniego do wykonania danego przewozu, spełniającego wymogi przewidziane umową i obowiązującymi przepisami prawa oraz mogącego wykonać dan przewóz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, dotyczącymi w szczególności czasu pracy kierowców, okresów prowadzenia pojazdów, przerw, okresów odpoczynku,
  3. obecność przy załadunku przesyłki w miejscu nadania, udzielenie wskazówek i nadzór nad jej rozmieszczeniem na przestrzeni ładunkowej pojazdu oraz zabezpieczenie przesyłki na przestrzeni ładunkowej pojazdu na czas przewozu,
  4. sprawdzanie przesyłki przed jej przyjęciem do przewozu w miejscu nadania oraz zgłoszenie w dokumentach zastrzeżeń, w razie stwierdzenia jakiegokolwiek naruszenia, szkody, niezgodności lub innych nieprawidłowości dotyczących przesyłki, w tym również jej opakowania,
  5. sprawowanie pieczy nad przesyłką przez cały okres wykonywania przewozu, począwszy od momentu przyjęcia przesyłki do przewozu w miejscu nadania, do momentu jej wydania odbiorcy w miejscu dostawy, przez 24 godziny na dobę, również w niedziele, święta i dni ustawowo wolne od pracy,
  6. terminowe wykonywanie przewozu, przez co rozumie się zarówno terminowe podstawienie pojazdu w miejscu nadania przesyłki, jak również terminowe dostarczenie przesyłki do odbiorcy w miejscu dostawy,
  7. obecność przy rozładunku oraz udokumentowanie wydania przesyłki odbiorcy w treści wymaganych dokumentów,
  8. niezwłoczne zgłaszanie Zleceniodawcy każdej przeszkody w wykonaniu przewozu lub wydaniu przesyłki,
  9. prawidłowe i rzetelne dokumentowanie przewozu poprzez właściwe przygotowanie, uzupełnienie, posłużenie się i administrowanie dokumentami.

6. Postoje w trakcie przewozu winny odbywać się wyłącznie na parkingach strzeżonych, a jeśli w danym przypadku jest to niemożliwe, w innych miejscach zapewniających wysoki stopień bezpieczeństwa, to jest na terenie trwale ogrodzonym, zamkniętym, dozorowanym oraz oświetlonym lub na znajdujących się na trasie parkingach przy motelu, hotelu, całodobowej stacji benzynowej lub przy urzędzie celnym.
7. Wykonanie obowiązku sprawowania pieczy nad przesyłką w czasie jej przewozu polega w szczególności na zapewnieniu pełnej ochrony i zabezpieczenia przesyłki przed dostępem osób nieupoważnionych, przed naruszeniem, ubytkiem, uszkodzeniem lub utratą, przed oddziaływaniem czynników zewnętrznych, takich jak: temperatura, wilgoć, opady, a także przed oddziaływaniem ze strony innych przesyłek.
8. W każdym przypadku stwierdzenia jakiegokolwiek naruszenia, szkody, niezgodności lub innych nieprawidłowości dotyczących przesyłki, w tym również jej opakowania, niezależenie od etapu przewozu, Przewoźnik udokumentuje stan przesyłki w formie protokołu oraz w formie dokumentacji zdjęciowej, a ponadto zabezpieczy przesyłkę przed dalszymi szkodami i możliwością ingerencji w jej zawartość. Przewoźnik zobowiązany jest niezwłocznie przesłać do Zleceniodawcy protokół wraz z dokumentacją zdjęciową za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz zastosować się do wskazówek Zleceniodawcy.
9. Przewoźnik zobowiązany jest wykonywać przewozy bez dokonywania przeładunków Przesyłek, chyba że Zleceniodawca wyrazi na to zgodę. Bez zgody Zleceniodawcy dokonanie przeładunku przesyłek jest dopuszczalne wyłącznie, jeżeli z przyczyn, których Przewoźnik nie mógł przewidzieć lub którym nie mógł zapobiec, będzie to niezbędne w celu prawidłowego wykonania przewozu, w szczególności w razie awarii lub wypadku drogowego pojazdu w trakcie wykonywania przewozu. Ograniczenia dotyczące przeładunku przesyłek w trakcie przewozu nie znajdują zastosowania do przesyłek drobnicowych.
10. Przewoźnik oświadcza, że posiada ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika w ruchu krajowym i międzynarodowym na sumę gwarancyjną nie niższą niż 150.000 $ na każde zdarzenie, obejmujące w szczególności odpowiedzialność z tytułu przewozu sprzętu AGD.
11. Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania oraz za opóźnienie w przewozie - na podstawie i w zakresie określonym właściwymi powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, w tym przede wszystkim zgodnie z:

  1. przepisami ustawy z dnia 15.11.1984 r. Prawo przewozowe (tekst jednolity: Dz.U.2017.1983 ze zmianami) - w przypadku przewozów krajowych.
  2. przepisami Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) z dnia 19.05.1956 r. (Dz.U. 1962 r.; Nr 49; poz. 238 ze zmianami) - w przypadku przewozów międzynarodowych.

12. Z uwagi na charakter towarów stanowiących przedmiot przewozu, bezpieczeństwo użytkowników oraz ochronę reputacji Zleceniodawcy, w razie wystąpienia szkody w przewozie lub wykonania przewozu niezgodnie z umową przewozu, Zleceniodawca jest wyłącznie uprawniony do określenia, czy i w jakim zakresie towary zachowały swoje właściwości i nadają się do wprowadzenia do obrotu lub wykorzystania w procesie produkcyjnym.
Kary umowne przewidziane w pkt 1) i 2) podlegają sumowaniu. Jeżeli szkoda poniesiona przez Zleceniodawcę przekroczy wysokość kary umownej przewidzianej za dane naruszenie, Zleceniodawca jest uprawniony do dochodzenia od Przewoźnika odszkodowania uzupełniającego na zasadach ogólnych.
13. Wynagrodzenie uzgodnione w umowie przewozu obejmuje również wszelkie koszty, wydatki, opłaty i podatki ponoszone przez Przewoźnika w związku z wykonaniem przewozu. Wynagrodzenie płatne będzie na podstawie faktury wystawionej przez Przewoźnika po wykonaniu przewozu, przelewem na rachunek bankowy Przewoźnika wskazany w treści faktury, w terminie 60 dni od daty doręczenia Zleceniodawcy prawidłowo wystawionej faktury VAT wraz z wymaganymi dokumentami.
14. Przewoźnik zobowiązany jest załączyć do faktury dokumenty dotyczące przewozu, to jest: dokumenty przewozowe i inne dokumenty związane z wykonaniem danego przewozu, potwierdzające jego wykonanie i odbiór przesyłki przez odbiorcę, a także dokumenty powstające w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem przewozu, takie jak protokoły (o ile w danym przypadku występują). Nieprzekazanie przez Przewoźnika kompletnych dokumentów uprawnia Zleceniodawcę do wstrzymania płatności. Do wystawienia faktur, każdorazowo należy przyjąć  kurs średni waluty ogłoszony przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego (ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wykonania usługi transportowej).
15. Jakiekolwiek wzorce umowne, regulaminy lub ogólne warunki stosowane przez Przewoźnika nie znajdują zastosowania do niniejszej umowy. Umowa podlega prawu polskiemu. Spory powstałe w związku z wykonywaniem Umowy będą rozstrzygane w drodze negocjacji. Spory, których strony nie zdołają rozstrzygnąć na drodze negocjacji będą rozstrzygane przez polskie sądy powszechne właściwe dla siedziby Zleceniodawcy.